Ursula Krenzler

geboren in Remscheid
1977 – 1978
Westfälische Wilhelms – Universität Münster
1978 – 1983
Studium Visuelle Kommunikation
MSD/Münster School Of Design bei Prof. Volker Erhardt und Prof. Wolfgang Troschke
Studienschwerpunkte: Zeichnung und Malerei
Thema der Abschlussarbeit: Wandlung – Verwandlung
Zeichnungen zu Gedichten von Paul Celan

lebt und arbeitet in Köln

Felix Baele

Der belgische Künstler Felix Baele (*1993, Waregem) bewegt sich zwischen Malerei, Zeichnung, digitaler Collage und Musik und experimentiert mit verschiedenen Medien. Seine Werke, in denen das menschliche Ideal oft im Mittelpunkt steht, vermitteln widersprüchliche Emotionen und Themen. Felix lädt den Betrachter ein, ihn auf eine existenzielle Reflexion zu begleiten.

Inspiriert von archetypischen Darstellungen in modernen Medien, strebt er danach, eine visuelle Erzählung zu schaffen, die die absurde menschliche Erfahrung der Gegenwart beispielhaft veranschaulicht.

Daewoong Kim

1986
geboren in Seoul (South Korea)

2017 – 2023
Studium an der Hochschule für Gestaltung in Offenbach

Lebt in Offenbach und Frankfurt/Main

 

Warum ich mit Steine gearbeitet habe

In einer Welt, in der so viel Zeug und Abfall rumliegt, fühlt es sich manchmal an, als würde ich der Erde einfach noch mehr Müll hinzufügen, wenn ich Skulpturen mache. Nach einer Ausstellung, wenn ich sehe, wie die Werke, die ich mit viel Mühe gemacht habe, einfach achtlos in einem Lager verschwinden, kommt mir dieser Gedanke.

Diese Gedanken haben mich dazu gebracht, mit der Arbeit mit Steinen zu beginnen. Wenn ich an meinen Großvater mütterlicherseits denke, war er ein Steinbrecher. Er holte Steine am Fluss oder in der Nähe von Teichen, zerbrach sie mit einem Hammer und verkaufte sie auf Baustellen. Die kleineren Steine wurden wahrscheinlich für den Bau von Wohnungen oder Gebäuden verwendet.

In Deutschland gibt es viele Baustellen, besonders am Marktplatz. Jedes Mal, wenn ich sie sehe, denke ich an meinen Großvater. Während ich die Steine auf den Baustellen anschaue, frage ich mich oft, ob es vielleicht Steine sind, die er einmal zerbrochen hat. Und dann denke ich, was wäre, wenn ich diese Steine wieder zusammenfüge? Es fühlt sich an, als ob das Zusammenfügen der Steine, die mein Großvater zerschlagen hat, ein wiederholter natürlicher Vorgang wäre – ein Teil eines größeren Kreislaufs, der letztlich einen ›Kreislauf des Lebens‹ bildet.

Dieser Gedanke hat mir geholfen, das schlechte Gewissen darüber zu verlieren, dass meine Arbeit mehr Abfall zur Erde hinzufügt. Aus dieser Perspektive betrachtet, spielen die Materialien, die in meinen Arbeiten neben dem Stein verwendet werden – wie Klebeband, Kartons und so weiter – die Rolle von Bindemitteln, um die Steine zusammenzufügen. (DK)

Cristiana Tejo

Cristiana Tejo (Recife, 1976) holds a PhD in Sociology (UFPE), co-manages NowHere project and space, an experimental initiative for research, dialogues, and practices in Contemporary Art, which is based in the center of Lisbon and co-curates Residency Belo Jardim, in the Agreste region of Pernambuco/Brazil. She has been a curator for over 20 years. She is a researcher at the Institute of Art History at Universidade Nova de Lisboa and was a researcher for the academic project Artists and Radical Education in Latin America: 1960s and 1970s. She coordinates the artists residency at the Hangar Centro de Investigação Artística, in Lisbon, and has been dedicated to projects aimed at international exchange between Brazil and Portugal, the professionalization of artists and thinking about the field of art curatorship from a decolonial perspective. She published and co-organized the Visual Artist Guide – Insertion and Internationalization, edited by the Ministry of Culture of Brazil in partnership with UNESCO (2018). She is an art adviser to the Museum of Modern Art in São Paulo. She lives and works in Lisbon.

Dárida Rodrigues

Dárida Rodrigues (São Paulo, 1970) is a multimedia artist dedicated to audiovisual installations and performances. Exploring the phenomena of expansion of consciousness in face of the capture of subjectivity in contemporaneity and using voice, temporality and oneiric visions in a poetic relational dimension, her practices investigate ways to operate in the (re)integration between culture and nature. Researcher in the PhD program on Performing Arts and Moving Image – University of Lisbon, with the project Oracle. Onirical scores and Insurgency, funded by FCT, PT. Holds a Master in Multimedia Art – Performance and Installation at the University of Lisbon, 2019. Studied Set Design at NFTS-UK, 2001 and has a bachelor degree in Film at FAAP SP. Also acts as art director and production designer for film and audiovisual projects.

Duda Affonso

Duda Affonso (1992) is a Portuguese-Brazilian conceptual artist who works in a transdisciplinary manner. Her research explores bodies, structures, movement, and both endogenous and exogenous images conceptually, through a speculative retro-futuristic perspective, across various mediums such as cinema, photography, installation, performance, and text. She holds a master›s degree in Contemporary Artistic Practices from FBAUP (PT) and a bachelor›s degree in Cinema from IESB (BR), with a specialization in Digital Photography from NYFA (BR). Currently, she is conducting research on the intersection between studies of the imaginary and cinema studies as a recipient of a scholarship from the FCT (PT) for a PhD in Comparative Modernities: Literature, Arts, and Cultures at the University of Minho in Braga (PT).

Jon Kraja

Jon Kraja  graduated at the Academy of Fine Arts in Albania and  began his art career in the 1990s after the fall of communism in Albania, producing surprising concepts in set design and gestural, large-scale abstract and figurative painting. Kraja’s practice is characterized by constant research and experimenting with new materials and media.

Central to his artistic philosophy is a fascination with the unknown and the transformative power of lifeless objects. His works invite viewers to contemplate the deeper meaning and utility of everyday life, provoking introspection and evoking a sense of wonder.

His life is a delicate equilibrium, forged in the fragrance of linseed oil in his grandfather Master Kole Shiroka’s studio, and the scent of grassy  fields from his childhood, driven by a desire not to score goals, but to create  spectacle.  For the artist  painting is pain, love, and emotion.

He lives each day as if it’s his last, yet tomorrow always comes, and he begins again with the same thought.

> Videoporträt Jon Kraja